Hogyan kellene diétáznod?

A következő kérdőív segítségével megtudhatod, az étkezés szempontjából melyik típusba tartozol, és hogyan kellene diétáznod. Minden kérdésnél jegyezd fel a rád leginkább jellemző válasz betűjelét. Teljesen “tiszta” típus valószínűleg nincs, de amiből a legtöbb betűt gyűjtöd, arról a javaslatról érdemes elgondolkoznod.

Hogyan kellene diétáznod?

1. Hogyan kezded a napodat?
a. Munkába menet veszek magamnak valamilyen péksüteményt.
b. Néha eszem egy kis müzlit, de általában inkább semmit.
c. Kávéval és egy kiflivel.
d. Ínyenc reggelit készítek.

2. Tízóraira…
a. …eszem valami finom édességet, hogy jobban menjen a munka.
b. …korpás kekszet ropogtatok, vagy egy almát.
c. …sajtos kiflit veszek.
d. …kávé és crossiant a legjobb.

3. Délben…
a. …gyakran az íróasztalnál eszem, és utána hamar éhes leszek.
b. …hozok magamnak valamit a salátabárból.
c. …valamelyik közelben levő önkiszolgálóban eszem.
d. …többnyire vendéglőbe megyünk a kollégáimmal.

4. Amikor céges vacsorára kell mennem a főnökkel vagy egy ügyféllel, arra gondolok, hogy…
a. …bízom benne, hogy nem eszem már megint többet, mint amennyi tényleg jól esik.
b. …már megint? Ilyen helyeken sosem tudok ellazulni.
c. …szuper, eszünk valami finomat, utána jöhet az üzlet.
d. …remélem, nem rajtam akar spórolni, és valami jó kis éttermet választ.

5. Egyik kolléganődnek születésnapja van, és a csapat meglepi egy tortával.
a. Pont jókor, legalább lenyugszom, mert az egyik ügyfél az előbb jól kihozott a sodromból.
b. Kemény maradok, és csak az ásványvizes palackomat szorongatom.
c. Kávé és süti, hurrá!
d. Ez a diótorta az én kedvencem is.

6. Ezeket az élelmiszereket szinte minden héten megveszem:
a. pizza, csoki, gumicukor, kóla
b. joghurt, sárgarépa, barna kenyér, sovány tej
c. virsli, burgonyasaláta, toast kenyér, sör
d. marhafilé, parmezán, fejes saláta, vörösbor

7. Este…
a. …gyakran nem tudom, mint főzzek, végül leülök valami rágcsával a tévé elé.
b. …megpróbálok keveset, és legfőképpen valami könnyűt magamhoz venni.
c. …szeretek meleget enni. Gyorsétterembe megyek, vagy előveszek valamit a fagyasztóból.
d. …étterembe megyek, vagy főzök valami finomat.

8. Ha étterembe megyek…
a. …tésztafélét és különleges desszertet kérek.
b. …legszívesebben salátát választok főételnek.
c. …húsos ételt rendelek, nem baj, ha nehéz étel.
d. …általában menüt eszem, amit finom borral kísérek.

9. Szeretsz főzni?
a. Miért/kinek kellene főznöm?
b. Igen, akkor legalább biztosan tudom, mi kerül az asztalra.
c. Inkább készételt veszek, azt csak meg kell melegítenem.
d. Igen, különösen a barátaimnak.

10. Egy kellemes esti tévénézéshez elengedhetetlen:
a. csoki vagy fagyi, és üdítő
b. ropogós sárgarépacsík, friss gyümölcs, vagy almaszirom
c. néhány üveg sör és egy zacskó chips
d. egy pohárka finom bor és egy-két bonbon

11. Ha az alkalom úgy hozza, evés után iszom
a. egy Bailey’s-t
b. egy pohár forralt bort vagy sört
c. egy pálinkát
d. egy finom likőrt

12. Gyengém
a. az édesség, egyszerűen nem tudok ellenállni neki.
b. hogy néha megtöröm a fogadalmamat, és olyankor bizony nagy mértékben bűnözöm.
c. hogy bármikor tudnék enni.
d. hogy nem tudok megállni egy kocka csokinál.

Ha úgy érzed, hogy jól jönne a személyre szabott segítség, akkor itt érdeklődhetsz: https://perspectiva.hu/coachnig-erdeklodes-jelentkezes/

Értékelés:

A: a kényszeres evő
Rossz nap a munkahelyen, egy lemondott randi, és a kényszeres evő máris édesség után nyúl. Az étkezés számára gyakran pótcselekvés.
Étkezési szokások: Általában egyedül, a tévé előtt eszik, és sokat nassol.
Javaslat: Próbáljon meg tudatosan táplálkozni, fogyasszon friss, ropogós ételeket, almát, salátát. A stresszoldáshoz hasznos lehet a szauna, a jóga, a meditáció.

B: a tudatos evő
Valóságos étkezési szakértő, nagy hangsúlyt fektet az egészséges életmódra, sok információt gyűjt, és állandóan ellenőrzi saját étkezési szokásait.
Étkezési szokások: Ritkán hagyja üresen a tányért, és gyakran nem élvezi az étkezéseket, főleg nem társaságban.
Javaslat: Kevesebb „light”, több teljes kiőrlésű étel. Iktasson be kis „bűnöket” a mindennapi étkezésbe, hogy boldogsághormonjainak szintjét növelje.

C: a mindenevő
A mama kedvence: mindennek el kell fogynia, amit a tányérjára raktak.
Étkezési szokások: Szeret enni, mégpedig bármikor. Az ételek minőségét illetően sem túl kritikus.
Javaslat: A kevesebb több! Nem kell mindig mindent megenni, figyelje, hogy mikor lakik jól valójában. Tanulja meg élvezni az ízeket.

D: az ínyenc
A különleges ételek és italok elengedhetetlen részei az életének.
Étkezési szokások: a zsírosabb ételeket jobban szereti, mert ezeknek általában erőteljesebb az ízviláguk.
Javaslat: Használjon zöldfűszereket, hogy fokozza az ízeket, és olykor mondjon le a desszertről. Kényeztető programnak pedig próbálja ki a masszázst.

Perspectiva Nova Egyesület, Debrecen. Önismeret hatékonyan.