Koronavírus és lelki egészség 3.

Az előző két posztban végignéztük, milyen szakaszokra osztható egy katasztrófahelyzet, és beazonosítottuk, nagyjából hol tartunk most. Bár sajnos a posztkritikus, azaz a krízis utáni szakasz még kicsit odébb van, érdemes néhány mondatot arról is írni, mi várható, ha végre ebbe a fázisba jutunk. Általában két ellentétes attitűd jellemzi az embereket abban a szituációban: vannak, akik újra és újra felidézve, átgondolva dolgozzák fel a korábbi történéseket. Mások viszont élesen elutasítják, hogy a témáról, azon belül a negatív élményekről beszéljenek.

Ami viszont egységes: a megszokott élethez való visszatérés során megszűnik a korábbi önfeláldozó nagylelkűség. Sőt még az is előfordulhat, hogy sokan reklamálnak, amiért – véleményük szerint – nem részesültek elég támogatásban. Szóval bármennyire is jó a mostani nehéz időszakban átélni a szolidaritás érzését, számítanunk kell rá, hogy ha elmúlik a koronavírus járvány, akkor ez is megszűnik majd.

Ez a cikk https://24.hu/tudomany/2020/03/19/koronavirus-kornyezetszennyezes-nitrogen-dioxid-legszennyezes-bolygo-kina-olaszorszag-jarvany-covid-19/ a lehetséges környezeti hatásokat próbálta elemezni. Nagyon tanulságos, hogy a későbbi gazdaságélénkítésnek esetlegesen milyen negatív hatásai lehetnek. Mindezt nem azért írom, hogy még rosszabb kedvünk legyen attól, hogy a koronavírus járvány sok-sok nehézsége mellett felbukkanó néhány pozitívumnak se örülhetünk tartósan. Inkább csak érdemes egyfelől nem kiábrándulni, ha majd ez történik. Másfelől tudatosítani, mi az, amit szeretnénk megtartani. (Legyen az bármi, a több egymásra figyeléstől a kevesebb közlekedési eszköz használatáig).

Amire még érdemes kitérni: hogy hogyan is vészeljük át lelkileg egészségesen a rendkívüli állapotot. (A fizikai része elég egyszerű: minél kevesebb emberrel kerüljünk kapcsolatba, és mossunk kezet, mindig).

A Net az utóbbi napokban megtelt jobbnál jobb tanácsokkal: strukturáld a napod, és a lakásodban a teret, lazulj, és ne csinálj semmit, olvass régen félretett könyveket, és így tovább. Ugyanakkor nagyon sokan éppen próbálják túlélni az összezártságot, a home office és a home schooling állandó és egyidejű jelenlétét, vagy éppen a munkahely lehetséges (és jobb esetben nem már tényleges) elvesztése miatti szorongást. Úgyhogy a legfontosabb, hogy a remek tanácsokból csak azt fogadd meg, amitől tényleg jobban érzed magad. Ne hagyd, hogy nyomasszanak azok a posztok, amik arról számolnak be, hogy mások milyen remekül menedzselik a járvány okozta helyzetet. Egyrészt nem tudjuk, hogy ezek milyen mértékben fedik a valóságot. Másrészt te nem valaki más vagy, tehát nem fogsz pontosan úgy reagálni, ahogy mások. Terjed viszont egy hasznos ábra a Neten, amit én is bemásolok ide, talán segít rendet tenni a zűrzavarban.

Mit tehetek a lelki egészségemért?

Ami még fontos: ha úgy érzed, hogy a szomorúság vagy a szorongás túlnő egy reális és elviselhető határon, mindenképp kérj segítséget. Elég sok online lehetőség van szerencsére, és ezek egy része teljesen ingyenes. Érdemes a lakóhelyedhez közel keresgélni, hogy ha a szakember azt mondja, személyes segítségre is szükséged van, fel tudd keresni a megfelelő intézményt/rendelőt/szervezetet. Egyébként pedig vigyázzunk magunkra és egymásra, aki teheti, maradjon otthon. Találkozzunk a járvány után.

Kategória: Egyéb kategória | A közvetlen link.